Nasza strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb, więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

Technika: Kiedy warto wzmocnić szperę wiskotyczną (wiskozę) w Subaru?


Na wstępie warto wiedzieć dokładnie co to szpera wiskotyczna i jak działa.

Szpera wiskotyczna w Subaru czyli tzw. wiskoza to typ szpery o ograniczonym uślizgu stosowanym powszechnie w modelach tej marki, zarówno jako centralny mechanizm różnicowy lub mechanizm różnicowy na tylnej osi. Umożliwia ona płynną regulacją rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osiami lub kołami na danej osi - od praktycznie otwartego mechanizmu różnicowego do pełnego połączenia. Fabrycznie Subaru stosowało szpery wiskotyczne o spięciu na poziomie 4 kilogramów siły (4KGF) przy 100 obrotach różnicy prędkości obrotowej między osiami lub kołami na danej osi. 

Przeniesienie momentu obrotowego następuje bezpośrednio poprzez płyn wiskotyczny o dużej lepkości umiejscowiony pomiędzy płytkami o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym. Spięcie wiskozy można w pełni regulować poprzez zmianę konfiguracji płytek oraz zmianę lepkości płynu wiskotycznego. Całość zamknięta jest w hermetycznej obudowie, do której nie ma dostępu olej ze skrzynie biegów lub z dyferencjału. W momencie uślizgu jednego z kół następuje różnica w prędkościach obrotowych w mechanizmie różnicowym co przekłada się na podgrzewanie się płynu wiskotycznego. Im wyższa temperatura tym lepkość oleju znacząco wzrasta co powoduje zasprzeglęnie obu osi bądź kół na danej osi w przypadku tylnej wiskozy. Po ustaniu poślizgu olej ulega schłodzeniu i powraca do stanu niskiej lepkości. Zalecane wartości spięcia wiskozy w centralnym mechanizmie różnicowym to wartość 10KGF na asfalt oraz 20KGF na jazdę w terenie po luźnych nawierzchniach czyli szutrach lub śniegu. 

Im wiskoza jest bardziej spięta tym duży szybciej zareaguję i zepnie napęd, co sprowadzi się do większej ilości trakcji i braku uślizgu opon. Warto tutaj również zwrócić uwagę na to jakie są objawy zużytej wiskozy i jak to rozpoznać: zazwyczaj jeżeli przednie koła podszarpią i przeskakują przy manewrowaniu po rozgrzaniu oleju w skrzyni biegów jest to główny objaw uszkodzonej i zużytej centralnej szpery wiskotycznej w Subaru. Wtedy wiskoza blokuje się powodując szarpanie - jest całkowicie spięta i wymaga ona regeneracji.

Polecam również poniższy filmik, gdzie Radzio wyjaśnia jak działają pozostałe typy szper:


Teraz już wiesz jak działa szpera wiskotyczna, która jest używana w większości modeli Subaru w tylnej części skrzyni (szpera centralna) i rozdziela moc pomiędzy przednią, a tylną osią.
Używając Subaru z seryjnymi wiskozami oraz szperami płytkowymi zauważyłem pewne zależności, kiedy warto, a kiedy nie warto używać wzmocnionej wiskozy centralnej lub tylnej (w dyferencjale).

Kiedy warto wzmocnić wiskozę centralną lub tylną?
- jeżeli używasz Subaru na luźniej nawierzchni lub jeździsz w teren
- jeżeli od czasu do czasu używasz auta na torze i chcesz poprawić efektywność napędu na suchej i mokrej nawierzchni
- szpera centralna przestała działać, a w zasadzie przy prędkościach parkingowych i mocnym skręcie, czujesz szarpanie

Kiedy nie warto wzmacniać wiskozy tylnej?
- jeżeli chcesz, aby na mokrej lub bardzo śliskiej nawierzchni tył auta był możliwie stabilny to warto zachować seryjne spięcie
- jeżeli masz zamontowaną szperę płytkową lub torsen z przodu, wtedy warto zamontować podobną i równie mocną szperę z tyłu

Co daje wzmocnienie? Podsumowanie.
Wzmocnienie szpery centralnej bez znaczenia czy używasz auta na torze czy nie praktycznie zawsze pozytywnie wpływa na zachowanie auta w zakrętach oraz na śliskiej nawierzchni. Po prostu obie osie są bardziej "sklejone" dzięki czemu więcej mocy wykorzystuje bardziej przyczepna oś.
dodany
24.03.2021
przez
tolo
Testy / Recenzje
rodzaj
Technika
kategoria
1 ma w schowku
wyświetleń: 1611

Dodane wcześniej

Dodali do schowka