Odpowiednie złożenie się do zakrętu na torze wyścigowym może być trudne, ale jeśli chcesz uzyskać najlepszy czas przejazdu, musisz przejechać je wolniej niż Ci się wydaje (bez błędów). Poznaj 4 teoretycznie banalne punkty i wyjaśnienia dlaczego optymalna prędkość w zakręcie to klucz do najlepszych rezultatów na stoperze 😊
Po pierwsze, Twoje koła będą tracić przyczepność, jeśli jedziesz zbyt szybko i zbyt gwałtownie kręcisz kierownicą, a tor jazdy będzie nieoptymalny. Jeśli natomiast jedziesz zbyt wolno, prędkość nie będzie wystarczająca do osiągnięcia dobrego czasu. Dlatego trenując technikę jazdy wjeżdżaj w zakręt z różną prędkością, a poznasz możliwości i granicę prędkości z którą możesz płynnie przejechać przez zakręt.
Po drugie, jadąc zbyt szybko nawet jak początek zakrętu będzie wyglądał dobrze i pokonasz go z dużą prędkością to możesz nie zdążyć wyjść z zakrętu, co oznacza, że będziesz musiał zwolnić na samym końcu zakrętu jeszcze bardziej, żeby nie wypaść z drogi. Jeśli wjedziesz wolniej w zakręt, możesz wyjść znacznie wcześniej z pełnym gazem.
Po trzecie, jeśli masz za dużą prędkość to możesz nie mieć czasu na skorygowanie toru jazdy, gdy pojawi się błąd. Przy niższej prędkości, będziesz miał więcej czasu na skorygowanie toru jazdy, co oznacza, że będziesz mógł uniknąć błędów. Wszystko zależy od Twoich umiejętności, więc jeżeli z premedytacją wjeżdżasz w zakręt zbyt szybko to znaczy, że jesteś na to gotowy i chcesz agresywniej popracować kierownicą, hamulcem i gazem. O takich technikach będziemy pisać w kolejnych postach.
Po czwarte, jadąc szybko Twoje reakcje muszą być jeszcze szybsze przy zmiennych warunkach, takich jak duża różnica temperatury, wilgotności, czy ilości śniegu / wody na torze. Jeśli w takich warunkach zostawisz sobie trochę prędkości w zapasie, będziesz miał więcej czasu na dostosowanie się do zmian na torze. Kolejny niby podobny punkt do poprzednich, ale jednak tutaj też wchodzi do gry - świadomość. Musisz być świadomy i pewny swoich umiejętności (oraz możliwości auta), aby móc wykorzystać nadmierną prędkość na torze w sytuacji, która nie była do końca zaplanowana.
Podsumowując, jeśli chcesz uzyskać najlepszy czas przejazdu, musisz jechać wolniej niż może się wydawać, a to wszystko by uniknąć błędów i dostosować się do zmian warunków, nawierzchni czy temperatury opon. Właśnie takie podejście jest kluczem do osiągnięcia sukcesu na torze wyścigowym czy w rajdach gdzie to stoper liczy efektywność przejazdu.
- - - -
Spodobał Ci się taki mini poradnik? Udostępnij post, a będziemy pisać więcej 😊
źródło: fot. Dawid Łukasik
dodany
28.03.2023
28.03.2023
przez
tolo
tolo
Aktualności / Artykuły
rodzaj
rodzaj
Technika
kategoria
kategoria
0 ma w schowku
wyświetleń: 959