Nasza strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb, więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

Rajdy: Rywalizacja z mocnym epilogiem, czyli kibicujemy i wspominamy „sezon barbórkowy 2022”

Przy obserwowaniu tegorocznej "Barbórki", zakończonej zwycięstwami Miko Marczyka zarówno w całym rajdzie, jak i w Kryterium Asów, wróciliśmy do wspomnień z sezonu 2022 i do refleksji, że w polskim motorsporcie mamy do czynienia nie tylko z Rajdem Barbórka, ale wręcz z całym "okresem barbórkowym". Także i w tym roku będziemy dążyć do pokazania tego zjawiska w pełnej krasie.

W naszej refleksji z ubiegłego roku znalazło się kilka gorzkich słów na temat drogi dziennikarskiej Łukasza Byśkiniewicza. Jednak dziś ta opinia schodzi na bardzo, bardzo daleki plan. Przede wszystkim życzymy szybkiego i pełnego powrotu do zdrowia Mamie Kierowcy!

A teraz zapraszamy na małą podróż DeLoreanem:




Rozgrywanie t.zw. prologu, często niewliczanego do klasyfikacji generalnej, a w regulaminach FIA występującego jako „odcinek testowy/shakedown” to mocno zakorzeniona rajdowa tradycja. OSS-1 SZNAJDER Batterien Pruszków na zeszłorocznej Barbórce był jednak „zwykłym” odcinkiem specjalnym. Można więc powiedzieć, że zawody odbyły się bez prologu, ale za to z wyrazistym … epilogiem.

No, właśnie- słowa pochodzenia łacińskiego i (jak w tym przypadku) greckiego warto znać na przykład po to, by używać ładnego wyrazu „epilog” zamiast brzydko się kojarzącego „posłowie”.
Prolog w rajdach to raczej „jazda przed” niż „słowo przed”. Jednak skoro pojęcie „epilog” można tłumaczyć jako „słowo po” lub „słowo uzupełnienia”, to świetnie pasuje ono do pobarbórkowych wydarzeń. Mieliśmy do czynienia z wypowiedziami, które nie tyle podsumowywały rywalizację, co stanowiły jej dopełnienie. Sam rajd wieńczyło Kryterium Asów, a później nastąpiło, doskonale pasujące do logo warszawskiej Barbórki, odkrywanie kart. Chodzi oczywiście o aktywność Miko Marczyka w mediach społecznościowych i związaną z tym dyskusję o „motorsportowym wyścigu zbrojeń”. Słowa Miko przyniosły efekt- w 2023 roku sporo mówi się o obowiązujących w tegorocznej edycji rajdu limitach wagowych.
Wspominając sezon 2022 powinniśmy podkreślić, że zanim Miko podzielił się swoimi odczuciami, załoga składająca się z niego i z Szymona Gospodarczyka pewnie wygrała Barbórkę, ulegając tylko na jednym odcinku Wojciechowi Chuchale i Sebastianowi Rozwadowskiemu, którzy ostatecznie zajęli drugie miejsce, wyprzedzając Marka Nowaka i Adama Grzelkę. W tle tej walki Mikołaja- trochę z „Siemanką”, trochę z cieniem nieobecnego z powodu dyskwalifikacji Kajetana Kajetanowicza, swoje ciekawe historie pisały załogi słabszych aut. Bardzo dużo pozytywnych komentarzy zbierali Adam Sroka i Patryk Kielar. Mistrzowie Polski 2022 w trzech klasyfikacjach: Rally4, 2WD oraz szutrowej 2WD zdecydowanie „polubili się” z czteronapędową Fiestą Rally3. Już na Super Specjalnym odcinku w Pruszkowie mogli zaskoczyć kierowców aut R5/Rally2, lecz popełnili błąd, który zakończył się pięciosekundową karą. Później, mimo dość licznego grona samochodów R5/Rally2, prowadzona przez Adama Srokę Fiesta nie opuszczała pierwszej dziesiątki klasyfikacji generalnej, a ostatecznie uplasowała się na siódmym miejscu.
W klasie R2 (aut z napędem na jedną oś, mających silnikiem o dowolnej pojemności) zwyciężyli jeżdżący Porsche 911 GT3 Jacek Sobczak i Michał Marczewski, przed Kamilem Bolkiem i Łukaszem Jastrzębskim oraz Pawłem Poletyłą i Justyną Waliszewską. Klasę R3 (samochody z napędzaną jedną osią i z wolnossącymi motorami o pojemności skokowej nieprzekraczającej 1600 ccm) wygrali Maciej Matysiak i Karolina Baćkowska, przed załogami Marcin Pogorzelski- Łukasz Zapart oraz Michał Chorbiński- Łukasz Szterleja.
Podia w klasach youngtimerów (samochody wyprodukowane między 01.01.1991 a 31.12.1996 lub homologowane jako „Touring” lub „Grand Touring” do 31.12.1996 oraz niehomologowane, wyprodukowane do 31.12.1996, które wykorzystywane były w sporcie samochodowym w specyfikacji produkcyjnej lub używanej w kwalifikowanym sporcie samochodowym) prezentowały się następująco:

Y1 (z napędem na obie osie)
1. Gracjan Predko/ Jacek Spentany (Subaru Impreza S5 Proto)
2. Bartłomiej Madziara/Mateusz Pawłowski (Subaru Impreza 555)
3. Marcin Majcher/Daniel Leśniak (Subaru Legacy)

Y2 (z napędem na jedną oś)
1. Przemysław Krysztowiak/Jakub Machnikowski (Honda Civic)
2. Kamil Pietraszko/Artur Szczepankowski (BMW E36 318IS-4)
3. Oliwier Latos/Paweł Latos (Opel Astra Gsi)

Do klasy dla starszych aut (oldtimerów) trafiały pojazdy wyprodukowane między 01.01.1931 a 31.12.1957, samochody produkcyjne homologowane jako „Touring”, „Grand Touring” do dnia 31.12.1990, produkcyjne niehomologowane, wyprodukowane do 31.12.1990, które
wykorzystywane były w sporcie samochodowym w specyfikacji produkcyjnej lub
używanej w kwalifikowanym sporcie samochodowym oraz ich repliki i prototypy bez względu na rok produkcji. Miejsca na podium zdobyli:

w klasie H1
1. Paweł Żeromiński/Mirosław Janduła (Subaru Legacy)
2. Marek Suder/Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4x4)
3. Adam Kacprzyk/Maciej Tworski (Lancia Delta HF Integrale)

w klasie H2
1. Wojciech Goździewicz/Joanna Madej (BMW 318is)
2. Szymon Lewandowski/Łukasz Przesmycki (BMW E30 318is)
3. Michał Kuna/Jarosław Frydrych (BMW 318is)

w klasie H3
1. Mariusz Szczepański/Michał Maziarek (Fiat 126p)
2. Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Talbot Sunbeam 1.6 Ti)
3. Karol Wyka/Karol Jaskłowski (FSO 125p).

Jak już wspomnieliśmy, emocji nie brakowało nie tylko na odcinkach. O wywołaniu burzy mówiono również po socialmediowym wpisie Miko Marczyka, w którym zawodnik nawoływał do refleksji nad dopuszczającym niezbyt przejrzysty „wyścig zbrojeń” regulaminem.

Warszawska Barbórka 2023 i kończąca ją Karowa spowodowały żywą dyskusję także w UPALAM.pl.

Refleksja Piotra: chyba zbyt łatwo uwierzyliśmy, że rajdowa droga Miko Marczyka będzie przebiegała przez cały czas harmonijnie i wiodła do wielkich światowych sukcesów. W epoce kierowców prowadzonych tak jak Kalle Rovanperä i Olivier Solberg. od nadziei polskich profesjonalnych rajdów powinniśmy wymagać, by na krajowym podwórku wygrywała z konkurentami takimi jak Łukasz Byśkiniewicz, muszącymi dzielić uwagę między sport i inne aktywności zawodowe.

Refleksja Andrzeja: Mikołaja cenię za podejście. Za to, że gdy wraca na Tor Kielce umie się przywitać zanim znajoma osoba zdąży go zauważyć i powiedzieć „cześć” jako pierwsza. Bardzo mu życzę, by okazał się takim talentem, jakim chcemy, żeby był.
Łukaszowi Byśkiniewiczowi gratuluję świetnej pracy nad formą oraz wyniku, bo zwycięstwo na najbardziej prestiżowym odcinku w Polsce po rywalizacji z zawodnikami mogącymi w pełni skupić się na rajdach ma swoją wymowę. Niestety, nie przeszłoby mi przez gardło, że szansa na ten imponujący motorsportowy progres to nagroda za dobre dziennikarstwo. „Raport Turbo” oglądam niemal codziennie i liczba błędów analogicznych do zdania „Idąc do domu padał deszcz” oraz sytuacje typu nazywanie Alpine’a „Alpiną” przez lidera TVN Turbo Rally Team skutecznie wybijają mi taką myśl z głowy. Mam też żal o skoordynowany atak TVN Turbo na dokonane w 2010 r. podwyższenie limitu prędkości na autostradach do 140 km/h (rządziła wtedy PO, a zmiana była efektem współpracy senatora Stanisława Iwana z tej formacji i senatora Tadeusza Gruszki z PiS). Jest jednak pewne pocieszenie. Na barbórkowe chwile satysfakcji zdecydowanie zasłużyła rodzina Zbigniewa Cieślara, któremu „Byśki” dedykował swoje zwycięstwo.

Warte przypomnienia są również rezultaty Zawodników, którym życzymy (właśnie!) coraz lepszego zaplecza i tego, by co najmniej niektórzy z nich trafili na Karową. Są to najlepsi kierowcy i najlepsze załogi znanych nam „lokalnych barbórek” i „kryteriów asów” z 2022. Zaczynamy od Cieszyńskiej, na której piękne hołdy oddano Zbigniewowi Cieślarowi oraz Grzegorzowi Chmielewskiemu.

W generalce 46. Cieszyńskiej Barbórki (18-19.11.2022) czołowe lokaty zajęli:

  1.     Michał Tochowicz/Piotr Białowąs, Citroen C3 Rally2
  2.     Kamil Bolek/Łukasz Jastrzębski, Peugeot 208 Rally4
  3.     Piotr Parys/Andrzej Górski, Ford Fiesta
pierwszą trójkę w klasyfikacji RSMŚL oraz RMP tego rajdu stworzyły załogi:
  1. Krzysztof Stańdo / Dariusz Gurdziołek,
  2. Maciej Hawro / Wojciech Kolaczek
  3. Marcin Gluza / Kamila Klaczańska

Puchar Peugeota i Citroena to zwycięstwo Marcina Biernata z Alicją Biernat. W RN1 wygrali Kamil Kawalec z Sebastianem Krzyżowskim, zaś w RN3 Damian Boncela i Jacek Wasilewski. Pierwszą lokatę w kategorii Classic zdobyli Przemysław Kurek i Grzegorz Bieniek. Drugie miejsce zajęli Waldemar Śliwka i Aleksandra Przybyłek, trzecie- Michał Szerla i Grzegorz Ślęczka.
Cieszyńskie zmagania poprzedzała Kaczycka Barbórka (13.11.2022)

  1.     Bartosz Krala / Wojciech Plewako, Subaru Impreza
  2.     Daniel Sikora / Anna Tytko, BMW E36 Compact
  3.     Artur Podżorski / Agata Podżorska, Audi A3 Quattro


(warto dodać, że Bartosz Krala to również bohater brawurowych akcji pomocowych na rzecz Ukrainy)

Nocne Kryterium Asów Motopark (03.12.2022)
Klasyfikacja generalna:

  1.     Michał Waloch / Bartek Kaczmarek, Ford Focus RS
  2.     Jakub Arent, Nissan Micra
  3.     Tomasz Cieślak, Nissan Almera


Klasa 1

  1.     Maciej Szulc, Fiat Seicento
  2.     Rafał Topolewski / Dariusz Szymczyk, Honda Civic
  3.     Adam Roman, Honda Civic


Klasa 2

  1.     Jakub Arent, Nissan Micra
  2.     Sebastian Stokfiszewski, Honda Civic
  3.     Tomasz Derek / Michał Matczak, Peugeot 206


Klasa 3

  1.     Tomasz Cieślak, Nissan Almera
  2.     Przemysław Sobierajski, Honda Civic
  3.     Patryk Scieszynski / Marcin Boiński, Honda Civic Type R


Klasa 4

  1.     Tomasz Rzepecki, BMW E46 320D

Klasa „Gość”

  1.     Michał Waloch / Bartek Kaczmarek, Ford Focus RS
  2.     Maksym Guranowski, Fiat Seicento
  3.     Michał Guranowski, Fiat Seicento

Superbarbórka, Kielce (10.12.2022)
Klasyfikacja generalna:

  1.     Arkadiusz Adamów, Subaru Impreza
  2.     Roman Urban (kierowca, który odszedł w 2023 r.- https://upalam.pl/news-motoryzacyjny/64/roman-urban-wspominajmy-i-pomagajmy), Subaru Impreza
  3.     Piotr Woźniak, Mitsubishi EVO

Klasa I:

  1.     Mirosław Janduła, Fiat 126p

Klasa II:

  1.     Rafał Dukalski, Daihatsu Sirion
  2.     Przemysław Pypeć, Suzuki Swift
  3.     Piotr Skowron, Daihatsu Sirion

Klasa III:

  1.     Bartosz Mostek, Honda Civic
  2.     Igor Jorż, Honda Civic JRT
  3.     Łukasz Piotrowicz, Citroen C2 VTS

Klasa IV:

  1.     Janusz Lelek, Renault Clio
  2.     Maciej Barcicki, Honda Civic
  3.     Łukasz Sroka, Fiat Bravo

Klasa V F:

  1.     Piotr Dziewierz, Renault Megane
  2.     Piotr "Pako" Pakosiński, Renault Megane RS
  3.     Robert Zych, Renault Clio RS


Klasa V R:

  1.     Tomasz Zagórski, BMW 335i


Klasa VI:

  1.     Arkadiusz Adamów, Subaru Impreza
  2.     Roman Urban (kierowca, który odszedł w 2023 r.), Subaru Impreza
  3.     Piotr Woźniak, Mitsubishi EVO


XVII Rally Barbórka Bis (11.12.2022)

Klasyfikacja generalna:

  1.     Filip Kamieński, Subaru Impreza
  2.     Mariusz Kaczmarczyk / Andrzej Pomianowski, Ford Focus ST
  3.     Krzysztof Skorupski / Wioleta Skorupska - BMW E46 330i


Klasa K1:

  1.     Mateusz Wiśniewski / Tomasz Wiktorowicz, Fiat Seicento
  2.     Mariusz Rudnik / Oskar Klimas, Fiat Seicento

Klasa K2:

  1.     Bartosz Pełnikowski, Mateusz Kania, Seat Arosa
  2.     Karol Cichowicz / Iwona Cichowicz, Honda Civic VTI
  3.     Artur Dzieniszewski / Wojciech Michalik, Honda Civic

Klasa K3:

  1.     Mariusz Kaczmarczyk / Andrzej Pomianowski, Ford Focus ST
  2.     Marcin Szwejk / Krzysztof Szwejk, BMW 318ti compact
  3.     Krzysztof Kłósek / Piotr Kłósek, BMW 318ti

Klasa K4:

  1.     Filip Kamieński, Subaru Impreza K4
  2.     Krzysztof Skorupski / Wioleta Skorupska, BMW E46 330i
  3.     Paweł Budzik / Wiktoria Rozenek, Mitsubishi Lancer

Klasa RWD:

  1.     Krzysztof Skorupski / Wioleta Skorupska, BMW E46 330i
  2.     Jan Kwiatkowski / Franek Szyszko, BMW 328i
  3.     Marcin Szwejk / Krzysztof Szwejk, BMW 318Ti compact

Klasa „Gość”

  1.     Mariusz Szczepański / Dominika Amanowicz Fiat 126p

Za okołobarbórkową inicjatywę uważamy też Rajd Andrzejkowy (w Lesznie, w woj. wielkopolskim- automobilklubleszno.pl), ale odnalezienie jego wyników jest bardzo trudne.

Niestety odwołana była Bytomska Barbórka w ramach Szombierki Rally Cup (27.11.2022).

Andrzej Szczodrak
źródło: http://motofikcja.pl/wp-content/uploads/2018/06/20171029_170800.jpg
dodany
02.12.2023
przez
A57SC
Wywiady / Relacje
rodzaj
Rajdy
kategoria
0 ma w schowku
wyświetleń: 266

Dodane wcześniej

Chcesz potrenować na
Torze Kielce?
zobacz więcej